Mere end 40 år
med strik & garn

Hos Isager har vi en lang historie, som vi er meget stolte af – det hele startede da Åse Lund Jensen (1920-1977) og en helt ung Marianne Isager mødtes på Skals Håndarbejdsskole.

Header image

ÅSE LUND JENSEN –
EN PIONÈR I DANSK STRIKKEHISTORIE

Åse Lund Jensen blev én af det 20. århundredes pionerer inden for tekstilkunsthåndværket. Åse Lund Jensens pionerindsats koncentrerede sig om håndstrikningen og dens udbredelse som en selvstændig genre inden for tekstilkunsthåndværket i Danmark. Designmæssigt tog Åse Lund Jensen udgangspunkt i den nordiske, især den danske, strikketradition med de mange smukke og særegne modeller, som hun videreudviklede og gav et selvstændigt, designmæssigt personligt udtryk. Hendes modeller var udført på et højt kunstnerisk og teknisk plan, og hun udviklede nye og mere tidssvarende garntyper og farver, der var inspireret af plantefarver, i afdæmpede og indbyrdes afstemte kulører, hvilket hun synes klædte de danske forbrugere langt bedre, end de eksisterende grelle farver i strikkegarn.

I 1960 etablerede hun sit eget værksted, hvor hun udførte kollektioner af håndstrikkede modeller, der som færdigstrikkede modeller blev solgt bl.a. hos Den Permanente. På det tidspunkt havde hun omkring tres strikkere i arbejde. Efterhånden ønskede kunderne at strikke selv, og hun indledte derfor et større pædagogisk arbejde, og også på det område udførte hun en pionerindsats. Hun udgav en række strikkebøger, der stadigvæk i dag er brugbare på grund af deres klare, logiske opbygning og deres æstetiske udformning. Bøgerne må i dag opfattes som klassisk strikkelitteratur. Åse Lund Jensen efterlod sig således en væsentlig arv indenfor dansk tekstilkunsthåndværk, da hun for tidligt døde i 1977.

Inden sin død i 1977 overlod strikdesigner Åse Lund Jensen sin virksomhed til den 23 årige Marianne Isager, der på det tidspunkt var elev på tekstillinjen på Skolen for Brugskunst i København. Datteren Helga Isager var kun 3 måneder gammel og idag er det mor og datter, der driver garnfirmaet Isager, som har rødder i det nordlige Danmark.

I 2017 fejrede Marianne og Helga bl.a. firmaets 40 år jubilæum med at udgive bogen: ÅLJ Åse Lund Jensen – en dansk strikdesigner. Bogen viser en række modeller med inspiration fra Åses egne modeller, men fortæller også historien om Åse Lund Jensen og hendes store betydning for dansk strikdesign. Herunder også Marianne og Åse’s relation og hvorledes det gik til at Marianne kom til at føre arven videre fra Åse – alt er belyst bl.a. gennem deres ret omfattende brev-korrespondance. Ligeledes giver bogen et indblik i den danske strik-historie generelt lige fra hønsestrik til Pusse Hat projektet.

Læs mere om ÅLJ bogen her.

Marianne Isager på plads med garner og hjemmelavede varer på Torvemarked i Bindslev, 1974.

Vær kritisk ved køb af garn.
Det er et stort arbejde at strikke en jumper og ærgerligt at se den krybe og ”ulde” efter få ganges vask. Vær rolig for at den gamle regel om at ”billigt garn er det dyreste” også gælder her. Rent skønhedsmæssigt falder de gode garner også langt finere ud end de grove, billige garner med krasse kulører.

(ÅSE LUND JENSEN OM GARNKVALITET)
Header image

Isager
Farver og garnkvalitet

Åse fortalte mig, at grunden til hendes ønske om at få sit eget garn primært var for at få en mere sammenhængende farveskala, men også fordi det garn, hun brugte var for tungt. Når en bestilt sweater skulle sendes til USA, endte vægten lidt over 1 kg, og det blev alt for dyrt i porto. Hun tog kontakt til Henrichsens Uldspinderi, hvor hun kunne købe et fint 3–trådet uldgarn, men farveskalaen var mangelfuld.

Åse og veninden Karen gik på opdagelse i plantefarverne, og her fandt de den farveskala, vi stort set stadig har intakt i dag. Hver farve blev lavet i 3 nuancer: en lys, en mellem og en mørk, som det ses i farverne 17, 19 og 27. Det er tydeligt at se inspirationen fra indigo, kraprod, cochenille, og alle de gule og grønlige nuancer vi får med farvning fra planter i den danske natur.

I brug har farveskalaen vist sig at være fantastisk at arbejde med. Det er næsten ligegyldigt, hvilke farver der sættes sammen. Det færdige arbejde bliver fint.

Igennem årene har vi udvidet farveskalaen i respekt for udgangspunktet, og vi har også tilføjet nye garner, men det er stadig de samme farvenumre, der bruges.